Uszkodzony moduł sterujący Valvematic – naprawić czy wymienić?

Psuje Ci się Valvematic? Zastanawiasz się nad różnymi sposobami rozwiązania problemu? Możemy Ci pomóc. Rozważamy wszystkie „za” i „przeciw” co do wymiany modułu sterującego Valvematic na nowy, wymiany na używany i zamówienia naprawy.

Obracający się moduł sterujący systemem Valvematic
Moduł sterujący systemem Valvematic

 

Opcja pierwsza – wymiana modułu sterującego Valvematic na nowy

Wymiana zużytej części lub podzespołu na fabrycznie nowy to z reguły najprostszy i jednocześnie najkosztowniejszy sposób naprawiania auta. Na nowy moduł Valvematic trzeba obecnie wydać 5 750,00 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt wymiany – tzw. robociznę. Wydaje się to proste, jednak wiąże się z tym parę problemów. Po pierwsze, kupić nowy moduł Valvematic nie jest łatwo. W chwili, gdy powstaje ten artykuł, towaru tego brakuje we wszystkich dużych hurtowniach części w Polsce. Pozostaje internet. Na Allegro widoczny jest tylko jeden oferent modułu Valvematic. Cena taka, jak wyżej. A co z autoryzowanymi stacjami obsługi Toyoty? Te również mają kłopot i dotyczy to nie tylko Valvematica. Ograniczają one sprzedaż części, wiele z nich w ogóle takiej sprzedaży nie prowadzi. Części mają tylko dla klientów serwisu. Ten niedobór nie jest niestety przejściowy. Nic nie zapowiada szybkiego końca globalnego kryzysu na rynku półprzewodników. Jaki ten kryzys ma wpływ na branżę motoryzacyjną, piszemy w artykule pt. "50% wartości auta to elektronika? Jak doszło do kryzysu półprzewodnikowego w branży motoryzacyjnej", dostępnym tutaj: https://elektrobip.pl/artykul-57.

 

Opcja druga – wymiana modułu Valvematic na używany

Nowych brakuje, za to używanych jest wysyp. Są one, rzecz jasna, tańsze – kosztują od 1 600,00 do 3 500,00 zł. Wymiana poza ASO to koszt rzędu 400 zł. W większości przypadków po wymianie potrzebna jest adaptacja modułu do zamontowanych w samochodzie czujników. Kosztuje ona około 250,00 zł. Warto jednak zastanowić się, czy ta opcja jest bezpieczna. Niestety nie jest. Używane moduły sterujące pochodzą przede wszystkim z aut złomowanych, a więc po długim przebiegu lub rozbitych. Sporo samochodów trafia na złom właśnie z powodu trudności i kosztów naprawy Valvematica. Niepewna sytuacja na rynku elektroniki samochodowej sprawia, że nawet części pochodzące z takich pojazdów są cennym towarem. Dlatego trafiają na rynek. Pamiętajmy jednak, że elektronika w module Valvematic nie tyle się psuje, co zużywa. Wraz z przebiegiem auta rośnie liczba mikropęknięć w płycie głównej. Prowadzi to nieuchronnie do rozrywania zatopionych w niej obwodów. Każdy używany moduł jest więc w jakimś stopniu zmęczony. Niestety, nie da się stopnia tego zmęczenia ocenić ani pod lupą ani za pomocą testerów. Jedyny sposób, w jaki można sprawdzić, czy dany moduł jest w ogóle sprawny, polega na zamontowaniu na samochodzie i przetestowaniu podczas jazdy na zimno i po rozgrzaniu. Nawet jeśli moduł w danym momencie działa, wciąż nie ma pewności, czy działać będzie za dzień, za tydzień, za pół roku... Zakup modułu Valvematic wymontowanego z innego auta jest więc loterią. Co gorsza – jest to loteria z gwarancją przegranej – awaria na pewno powróci, nie wiadomo tylko kiedy. 

 

Moduł sterujący systemem Valvematic zamontowany pry silniku. Widać ślady używania
Moduł sterujący Valvematic przymocowany do silnika. W miejscu tym elektronika narażona jest na wibracje i duże zmiany temperatury. Jej zużywanie się jest procesem, którego nie da się uniknąć. 

 

Opcja trzecia – naprawa wysyłkowa

Ta opcja jest najpewniejsza i najbezpieczniejsza. Jest też tańsza od zakupu modułu nowego i niektórych modułów używanych. Odpadają koszty adaptacji. Co istotne, zyskuje się czas. Sama naprawa-regeneracja zajmuje wprawdzie 5 dni, jednak nie czeka się na sprowadzenie części. Nie ma też problemu z odległymi terminami w serwisie. Osoba nawet z niewielkim doświadczeniem w pracach przy samochodzie sama poradzi sobie z wymontowaniem i zamontowaniem modułu sterującego Valvematic, jeśli skorzysta np. z instrukcji w postaci filmu, dostępnego tutaj:

https://youtu.be/Ih620ctX2lI

lub w formie artykułu-komiksu, dostępnego tutaj:

 

Silnik toyoty - zdejmowanie pokrywy zaworów.
Wymontowanie modułu sterującego Valvematic wymaga m.in. zdjęcia pokrywy zaworów. Wystarczy niewielkie tylko doświadczenie w majsterkowaniu przy samochodzie, by czynność tę wykonać samodzielnie z pomocą instrukcji.

 

Co jeszcze daje ta opcja? Naprawa w Elektro-BIP polega na wzmocnieniu ceramicznej płyty głównej i usunięciu z niej wszystkich mikropęknięć. Wzmocnieniu podlegają też wszystkie obwody. W efekcie znikają usterki, sama płyta zyskuje zaś wytrzymałość i żywotność większą niż fabrycznie nowa. Elektro-BIP poprawia producenta, przeprowadzając ponownie – tym razem lepiej – proces wytworzenia płyty głównej. Opcja naprawy wysyłkowej jest więc nie tylko najtańsza, ale i najkorzystniejsza pod względem efektu.

Niestety, z opcją naprawy wiąże się pewne ryzyko. Chodzi o ryzyko niepowodzenia naprawy. Jest ono na szczęście niewielkie – prawie zerowe, gdy naprawa zostanie zlecona wcześnie, tuż po pojawieniu się usterki. Zaniedbanie pierwszych sygnałów o psuciu się Valvematica zmniejsza prawdopodobieństwo sukcesu naprawy, początkowo nieznacznie. Prawdopodobieństwo to jest nadal wysokie, gdy usterka nie ma charakteru stałego. Dopóki usterka pojawia się i znika, szanse na skuteczną naprawę można ocenić na ponad 93%.

W opcji z naprawą wysyłkową zadanie przetestowania zregenerowanego sterownika należy do Klienta. Rozwiązanie to daje dużą oszczędność kosztów. 

 

Wnętrze samochodu Toyota. Mechanik, siedzący w fotelu kierowcy sprawdza testerem błędy pracy silnika. Na czytniku testera napis: Toyota/Lexus Diagnostic Software
Ostatni etap naprawy modułu Valvematic testowanie na zimnym i rozgrzanym silniku. Najlepiej, gdy odbywa się na samochodzie Klienta.

 

Naprawiać, nie kupować!

Zarówno zestawienie kosztów, jak i porównanie efektów przemawia za naprawą. Naprawa daje rezultat pod pewnymi względami lepszy niż kupno fabrycznie nowego modułu Valvematic. Pozwala też zaoszczędzić pieniądze, czas i nerwy związane z poszukiwaniem modułu na wymianę. Naprawę możesz zlecić na stronie Elektro-BIP: Więcej na ten temat możesz przeczytać na stronie naprawy:

https://elektrobip.pl/usluga-1157

Polecamy inne artykuły na naszej stronie, na temat systemu Valvematic:

https://elektrobip.pl/artykul-313

https://elektrobip.pl/artykul-314

https://elektrobip.pl/artykul-316

 

oraz filmy na naszym kanale youtube:

System Valvematic w Toyotach – jak to działa:

https://youtu.be/WdefUxshRc4

Film o naprawie sterownika systemu Valvematic:

https://youtu.be/_JzFhFMLBfk

 

Sposób działania systemu Valvematic dobrze przedstawiają animacje, które można obejrzeć tu:

https://www.youtube.com/watch?v=gyr6wlAqSDo

https://www.youtube.com/watch?v=RHNXbGGvOdc

https://www.youtube.com/watch?v=6zCL9usIAPs

https://www.youtube.com/watch?v=HOqGWg1YJh4

g.